Skip to content

Singur printre hoți?

February 6, 2014

Deunăzi am făcut o călătorie scurtă cu trenul. Am ales trenul pentru că este mult superior transportului cu firmele rutiere: prețul este la jumătate, confortul și siguranța sunt superioare, timpul de parcurs este același. După un start promițător, trenul s-a oprit în stația Chitila, urmând să așteptăm aproximativ jumătate de oră pentru că hoții au tăiat și furat niște cabluri de la calea ferată între Chitila și Buftea. După ce reprezentantul feroviar a făcut acest anunț, furia călătorilor s-a revărsat în unanimitate asupra acestuia, precum și la adresa șefilor săi și a tuturor instituțiilor feroviare, amenințând cu spargerea geamurilor și incendierea vagoanelor. Nici-un călător, nici măcar unul, nu era furios pe hoții de cabluri care au provocat de fapt oprirea și întârzierea trenului. Arătând călătorilor, aflați în vecinătatea mea, cele câteva resturi de cabluri rămase în vârful stâlpului ce se vedea prin fereastră, aceștia au reacționat ca și cum hoția este o stare de normalitate, protestând că feroviarii nu sunt în stare să înlocuiască rapid cablurile ca să plece trenul. Fiind optimist din fire, sper că furia călătorilor venea dintr-o anumită convingere pe care o aveau în această problemă și care se va rezolva într-o bună zi, atunci când instituțiile specializate în contracararea hoților din infrastructură vor fi lăsate să-și facă treaba. Totuși, reacția călătorilor mi s-a părut șocantă; era de parcă aș fi călătorit într-un tren al hoților, ceea ce m-a făcut să-mi verific instinctiv buzunarele, deși le știam goale.

From → Swirls

2 Comments
  1. George Naumof permalink

    In tara in care, aproape zilnic, aflam de cate un presedinte de consiliu judetean (Arges, Constanta, Prahova, etc.) sau cate un ministru plin sau adjunct ca este arestat sau condamnat, dvs. va suparati ca un amarastean, disperat ca nu are ce manca, isi risca viata sa taie cabluri electrice sub tensiune, apoi sa le care cu carca, sa le taie bucati pe camp sau acasa si sa le transporte cu roaba pana la un centru de colectat fiare vechi ce plateste cu 0,70 lei per Kg (si-l mai fura si la cantar) ? Dvs, daca erati singurul indignat pe hotii de cablu dintre toti calatorii, de ce nu ati incercat sa le aratati ca nu e corect sa isi arate nemultumirea fata de ceferisti pentru ca nu sunt pregatiti sa inlocuiasca instantaneu cablurile furate? Poate ca ceferistii ar trebui sa lase din loc in loc de-a lungul caii ferate niste colaci de cablu, nepaziti, si , in acest fel nici hotii nu ar mai munci si nici nu si-ar mai risca viata taind cabluri sub tensiune electrica, si nici ceferistii nu ar mai munci sa le puna la loc si nici trenurile nu ar stationa in camp. Daca tot se fura? sa fie eficienta deplina, nu? Asa, de la Eminescu incoace ne tot lamentam: “Unde esti tu, Tepes, doamne, c-a punand mana pe ei,/Sa-i imparti in doua cete, in smintiti si in misei /Si in doua temniti large cu de-a sila sa-i aduni/Sa dai foc la puscarie si la casa de nebuni!”
    Aveti dreptate, ar trebui sa fim toti indignati pe hoti, indiferent ce fura acestia. Oprirea catehizarii poporului si invatarii din pruncie a celor zece porunci transmise oamenilor de catre Dumnezeu isi face efectul acum. De parca nu ar sti ca este imoral sa furam, incalcand astfel una din cele zece porunci, asa s-au comportat calatorii din tren.

    Cu deosebita stima,
    George Naumof

    • Problema este serioasă. Totuși, mă las puțin atras în gluma bazată pe soluția pe care ai propus-o în comentariul tău de a le oferi hoților colaci de sârmă.
      Soluția nu este fezabilă pentru că nu este repetabilă la infinit de către firma feroviară. Mai este și problema posmagilor; hoții vor pretinde depunerea colacilor de cabluri direct la centrele de colectare pentru a fi scutiți de efortul transportului acestora. Mai mult, vor merge mai departe și vor cere să dispară chiar și circulația fizică a colacilor, pretinzând ca feroviarii să le depună echivalentul în bani al cablurilor direct în conturile hoților, undeva, într-un paradis fiscal. Hoții devin astfel, colectori și beneficiari de taxe de protecție. Dispunând de timp liber, se apucă de ceea ce știu ei să facă foarte bine, să fure din infrastructură. Astfel că, feroviarii rămân și cu banii luați și cu infrastructura … furată.

Leave a comment