Skip to content

Ar putea fi mai scump transportul gratis?

September 7, 2016

Un grup de prieteni m-au întrebat de ce cred că nu este oportun ca transportul public de persoane să fie gratuit în totalitate, așa cum s-a promis pentru București. Probabil că va fi elaborat un studiu în acest sens, care va supune dezbaterii publice argumentele pro și contra, precum și implicațiile respective. Până atunci, le-am oferit amicilor mei doar câteva argumente care nu necesită mari demonstrații într-o primă abordare:

  • În primul rând, nu există perpetuum mobile, ceea ce înseamnă că trebuie să plătească cineva pentru ca transportul public să funcționeze. Dacă transportul este gratis, acest ”cineva” este anonim și ca urmare, va avea ca efect sporirea ineficienței și degradării calității serviciilor de transport public.
  • Se încalcă principiul ”utilizatorul plătește” prin care, altfel, s-ar personaliza cel care plătește și pretinde eficiență și calitate.
  • Stimulează prezența în sistemele de transport public (vehicule, stații) a unui număr sporit de indivizi din categoriile pentru care, tariful de călătorie ar fi fost o barieră de descurajare a accesului: cerșetori; vânzători ambulanți; hoți de buzunare; derbedei, golani și alți indivizi certați cu legea.
  • Sporește aglomerația în vehiculele de transport public din motivele enumerate, precum și pentru că ar mai fi și unii care, parafrazându-l pe Caragiale,”am, n-am treabă, eu toată ziua mă plimb cu tramvaiul”.
  • Datorită aglomerației crescute, călătorii serioși sunt impinși spre vehiculele personale, ceea ce sporește congestia traficului în rețelele urbane de transport.
  • Congestia crescută a rețelelor urbane sporește riscurile de producere a evenimentelor rutiere, inclusiv a celor grave.
  • Datorită unei noi configurații a călătorilor în sistemele de transport, vor spori cazurile de comportament necivilizat și de vandalism cu efecte distructive asupra activelor, dar care vor contribui și la alungarea călătorilor care au o reală nevoie de serviciile transportului public.
  • Angajații operatorilor de transport public vor avea un sentiment de frustrare, având convingerea (falsă) că muncesc gratis.
  • Vor apărea noi probleme în politica pieței transportului public: accesul la piată al operatorilor din afara localității, dimensionarea ofertei, standarde de calitate etc.
Advertisements
Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: