Skip to content

Piata intermodala intre monopolul integrat si competitia perfecta

September 26, 2011

In unele piete, transportul intermodal este controlat de monopoluri care integreaza alte monopoluri care, la randul lor, controleaza facilitati intermodale sau chiar anumite nise de piata. In termenii pietei intermodale, monopolurile Mi sunt de fapt, firme ale unui monopol integrat M. De exemplu, un astfel de monopol M de transport intermodal consta dintr-un operator major de transport feroviar M1 care controleaza o firma M2, aceasta din urma, avand exclusivitatea operarii retelei de terminale (eventualele asemanari cu realitatea, sunt intamplatoare). Plecand de la modelul unei industrii cu doi monopolisti (Stancu S., Andrei T. (1997) Microeconomie, teorie si aplicatii, Editura ALL), sa admitem urmatoarea functie inversa a cererii în relatia monopolului integrat cu piata: p2(y2) = a – by2 .

Intre membrii monopolului integrat nu exista relatii bazate pe cerere-oferta. Firma M2 preia y1 unitati de incarcatura intermodale de la M1 si livreaza y2 = k. y1 unitati in piata (distribuitorilor rutieri sau consumatorilor finali). Preluarea produsului de la prima firma intra in costul suportat de a doua firma.

Efectele monopolului intermodal integrat asupra consumatorilor se constata din compararea celor doua situatii din figurile urmatoare: piata controlata de un monopol integrat si piata cu competitie perfecta. Atat monopolul M din prima situatie, cat si un operator oarecare din a doua situatie, isi maximizeaza fiecare profitul prin egalarea costului marginal cu venitul marginal.

In piata controlata de monopol, rezulta un pret mai mare decat costul marginal:

p – Cm(Y) = -Y.  > 0, pentru că   < 0

În piata perfecta, deoarece venitul marginal este egal cu pretul obtinut de operator, acesta nefiind capabil sa modifice pretul de unul singur, rezulta un pret egal cu costul marginal:

p – Cm(yi) = 0

ceea ce, arata de ce consumatorul plateste mai putin fata de situatia de monopol.

Este adevarat ca un astfel de monopol, care este asemanator cu un monopol natural, ar putea fi supus unor reglementari stricte sau ar putea fi inlocuit cu administrarea de catre sectorul public a serviciilor respective, dar aceasta ar avea dezavantajul ineficientei ce ar putea fi introdusa in sistem pe aceasta cale. Ramane alternativa productiei şi distribuirii serviciilor in conditii de piata prin dereglementarea si divizarea monopolului in cadrul unui proces de privatizare a acestuia. Rezulta cerinta extinderii in continuare a formelor de a afaceri si competitie intermodala in piata.

Advertisements
Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: