Skip to content

Lasa tu procedura, ca nu ne arde de ghiudén!

August 18, 2011

Aceasta este o replica bine cunoscuta spusa cu ocazia unei reconstituiri in care, cel care interpreta un anumit rol aminteste ca in cazul real, pe langa mastica, se afla pe masa si ghiudén (filmul Telegrame, dupa I.L. Caragiale). Procurorul care a initiat reconstituirea conflictului petrecut la cafiné, insista pe respectarea procedurii in sensul reproducerii intocmai a intamplarii respective, precum si a imprejurarilor in care aceasta s-a produs. „Mai da-i o mastica”, spuse procurorul. „Dar era si ghiudén, dom’ procuror” a adaugat interpretul unuia dintre personajele implicate in incidentul respectiv. „Lasa tu procedura, ca nu ne arde de ghiudén!”, a replicat procurorul, ceea ce ne duce cu gandul la ceea ce se intampla deseori la implementarea unui sistem de management al calitatii intr-o organizatie, institutie sau intreprindere: procedurile nu sunt respectate, desi se face mult caz de intocmirea lor in cele mai mici detalii, urmata de tot felul de acreditari, analize de conformitate, auditari etc.

Nu intamplator se spune ca insignele de dinainte de 1990 au fost inlocuite in perioada urmatoare cu tot felul de atestari, acreditari, certificari etc. Pe cale de consecinta, au aparut organizatii si institutii care se ocupa cu astfel de chestiuni, unele dintre acestea fiind create pe seama activelor altor firme care se ocupau cu productia materiala efectiva, cercetarea stiintifica sau logistica fluxurilor materiale. Aceste tipuri de activitati si organizatii, altfel foarte necesare, au proliferat exagerat de mult, incat ne intrebam pe cine mai auditeaza. Au existat si situatii absurde in care, de exemplu, o firmulita oarecare analizeaza un institut de cercetari pentru a decide daca acesta merita sa fie atestat si acreditat pentru a avea dreptul sa efectueze cercetare stiintifica (sic!).

Pentru nerespectarea procedurilor de lucru, exista si-o explicatie intr-o nota optimista, dar care nu repara impostura si neseriozitatea celorlanti. O astfel de explicatie ar putea veni din firea omului, din felul în care este creativ şi din modul in care el munceşte. Există oameni capabili de creativitate planificată, de a realiza o activitate discretizată în secvenţe, faze şi etape de lucru, urmând un anumit plan, program sau algoritm. Dar există şi oameni creativi ‘on-the-spot’, capabili de reacţie ad-hoc, având scântei de genialitate prin care găsesc soluţii neaşteptate şi uneori, neconformiste. Un sistem riguros de management al calităţi este potrivit pentru prima categorie şi este greu de implementat pentru a doua categorie de oameni. Astfel de situaţii pot fi întâlnite, mutatis mutandis, la nivelul ţărilor de pe continent, la nivel de regiuni, între comunităţile locale si intre indivizi. Rezulta un fractal comportamental, adică un tipar autosimilar pe diferite niveluri de agregare a comunităţilor socio-economice.

Problema care ramane este de a concepe, proiecta si implementa sistemul de management al calitatii care sa fie adecvat psihologiei organizationale a fiecarei entitati in parte. Vorbim astfel, despre sisteme flexibile si personalizate.

Advertisements

From → Swirls

Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: