Skip to content

Transportul intermodal, categorie a existenţei umane

June 24, 2011

Intermodalitatea a început cu sfârşitul: integrarea totală a transporturilor, inclusiv cu activitatea umană. Din totdeauna, omul înglobează, reprezintă, efectuează şi consumă rezultatele activităţii sale şi transportul necesar pentru valorificarea acestora. Existenţa umană se bazeaza pe relaţiile dintre cel puţin următoarele categorii fundamentale:

– nevoi umane: hrană, adăpost, siguranţă, mobilitate etc.;

– activitate productivă: agricultura, vânătoare, pescuit, industrie etc.;

– transport;

– consum.

O secvenţă a acestor relaţii este prezentată în diagrama alaturată, care comută

La începutul existenţei umane, totul se desfăşura local, în jurul sălaşului oamenilor, iar distanţele erau acoperite prin primul mod de transport cunoscut, cel pietonal.

Intermodalitatea transporturilor a început să se diversifice atunci când nevoile umane au devenit imposibil a fi îndeplinite prin activitate locală şi, implicit, prin transport local. Ca urmare, se poate vorbi de transportul pietonal, transportul utilizând tracţiunea animală, transportul pe apă, dar şi de intermodalitatea bimodală de tip RoLa sau RoRo (omul, ca vehicul, se ambarcă pe cal sau pe ambarcaţiune pentru distanţe mai lungi).

La nivel continental, transporturile s-au dezvoltat, mai întâi în sud şi sud-est, în bazinele M. Mediterane şi M. Negre. Aici, în antichitate, s-a dezvoltat şi intermodalitatea modurilor de transport existente la vremea respectivă: transport pietonal, transport cu tracţiune animală, fluvial şi maritim (inclusiv transportul maritim costier- actualul SSS). Au apărut primele coridoare intermodale, ca de exemplu, coridorul European rutier şi fluvial M. Neagră (Tomis)-Dunăre-Trieste, realizat de romani în urmă cu două milenii.

Diversificarea nevoilor umane, a activităţii umane şi a transporturilor, precum şi condiţiile politice au făcut să apară diferenţe tot mai mari între modurile de transport şi zonele geografice. Evoluţia a dus la segregarea modurilor de transport şi slăbirea intermodalităţii acestora.

Nevoia de intermodalitate a revenit, mai întâi în plan tehnologic: paletizare, containerizare, RoRo, RoLa, floating on-floating off etc. Astăzi, există factori de dezvoltare a intermodalităţii, ca de exemplu: logistica (generalizator al transporturilor), integrarea teritorială, globalizarea etc.

Advertisements
Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: